Násobilka

Vybrané slová

Texty

vedomostna hra

Vedomostná hra

Touto hrou deti získavajú a osvojujú si informácie, trénujú si pozornosť a postreh.Kartičky s odpoveďami na rôzne otázky (napríklad koľko má dospelý človek zubov, aká je rýchlosť svetla, kde sa nachádza najhlbšie miesto na zemi...) sú rovnomerne rozložené odpoveďami smerom nahor, tak aby na nich každý dobre videl. Hráč si môže vybrať, či si bude ťahať z ťažších otázok (ja osobne tam dávam otázky, ktorých odpoveďou je číselný údaj), alebo si vyberie z ľahších otázok na zelených kartičkách. Hráč nahlas prečíta otázku na vybranej kartičke. Kartičku so správnou odpoveďou hľadajú všetci hráči. Kto ju prvý nájde, prečíta správnu odpoveď a kartičku si vezme. Pokračuje ďalší hráč výberom a prečítaním otázky. Na konci hry si každý hráč spočíta body - červené kartičky sú za dva, zelené za jeden.

Matematika s kockou

Matematika s kockou

Pri tejto hre má dieťa možnosť precvičiť si sčítanie a odčítanie. Je ľahko realizovateľná a zábavná. Na väčšiu kocku - na jednotlivé jej strany (môžme použiť aj viac kociek) nalepíme rôzny počet znakov, podľa toho aké príklady chceme s deťmi precvičovať (do 10 alebo 20). Kartičky s rôznymi číslami, poukladáme číslami nahor. Dieťa hádže kockou a podľa toho, koľko znakov padlo, musí povyberať také kartičky s číslami, aby súčet čísel na vybraných kartičkách predstavoval počet hodených znakov. Môže použiť aj znamienko mínus, ale za celú hru len dva razy. Vybrané kartičky si nechá u seba. Deti sa striedajú v hádzaní kockou dovtedy, kým je dostatok kartičiek. Vyhráva ten, ktorého súčet na všetkých vyzbieraných kartičkách je najvyšší.

Matematickú zdatnosť žiačikov môžeme posilniť v ďalšej matematickej hre. V tejto matemetickej hre ide o premiestnenie figúrok zľava doprava. Hráč si môže vybrať alebo vylosovať jednu z troch cestičiek charakterizovanú jedným rozprávkovým hrdinom. Vpravo čaká každého hrdinu princezná, každá na svojom hrade, takže hráč sa musí dostať na presne určené miesto (obr 1). Cestičky sa navzájom križujú. Na križovatke ide hráč podľa hodu kockou, párne čísla smerom nahor, nepárne nadol. Počas cesty si môžu deti precvičiť svoje matematické schopnosti na viacerých miestach. Ak hráč zastane na políčku čerešňového stromu, musí zo žetónikov s číslami vybrať len párne čísla, ktoré potom rozdelí na polovicu (vydelí dvoma) (obr 5). Počas cesty si môžu deti precvičiť násobilku, ak zastane na jednom z mostov. Každý most má svoje číslo, ktoré určuje, koľko kameňov musí hráč rozdeliť do jednotlivých častí mosta tak, aby vo všetkých častiach bolo rovnaké množstvo. U menších detí, ktoré neovládajú násobilku, je možné kamene rozdeliť ľubovoľne tak, že číslo mostu predstavuje ich súčet (obr 2, 3). Ak sa hráč dostane na políčko s veľkou žabkou, pripočíta si k hodu kocky +2, ak sa dostane na políčko s malou žabkou, pripočíta si +1. Podobne pri políčkach so slimákmi, pričom sa však od hodu kocky odpočítava. Ak sa hráč dostane na políčka pri hodinách, musí pomocou pohyblivých ručičiek nastaviť určený čas (obr 6). Asi najväčšou prekážkou je rieka, cez ktorú musí hráč prejsť (obr 4). Pred riekou hráč hádže kockou. Prechádza sa po kameňoch tak, že sa môže stúpať len na susedné kamene v ľubovoľnom smere, tak aby súčet čísel z jednotlivých kameňov bol taký, aké číslo hodil hráč kockou. Tak postupuje aj v ďalších kolách, až kým neprejde cez rieku, to znamená, že je na kameni pred mostom k svojmu hradu. Keď prejde cez most, hádže veľkou kockou (vysoké čísla), podľa toho, koľko hodí, na takom poschodí v hrade býva princezná. Potom hráč ťahá čísla z kôpky (v každom kole len jedno) dovtedy, kým sa súčet čísel rovná číslu poschodia (obr 7,8). Technicky sú kamene vyrobené z magnetickej fólie, aby sa dala meniť náročnosť podľa veku hráčov. Herné pole je natreté magnetickou farbou. Podobne sú riešené aj iné časti poľa, kde je treba niečo dopĺňať a meniť (hodiny, čerešne...). Ale dalo by sa to riešiť aj inak, napríklad formou nálepiek.